Trening czystości dziecka z autyzmem

Dziecko autystyczne skupione na autostymulacji (zachowaniach trudnych) ma utrudniony kontakt ze sobą. Kiedy tych zachowań jest mniej, łatwiej jest przeprowadzić trening czystości, który powinien być wprowadzany w 30 miesiącu życia dziecka. Dzieci zdrowe, obserwują i naśladują zachowania dorosłych. Dzieci zaburzone nie obserwują. Podczas wprowadzania treningu czystości bardzo ważny jest pewien poziom rozwoju dziecka. Osiągnięcie go powoduje, że potrafi ono przez 60-90 minut powstrzymywać się od oddawania moczu, odczuwa parcie na pęcherz oraz ma świadomość, że się zmoczyło. Potrafi także siedzieć na sedesie około 15 min i wykazuje odpowiednią sprawność fizyczną przy czynnościach z załatwianiem potrzeb. Przy dzieciach z zaburzeniami przygotowujemy dziecko od razu do sedesu, bo przyzwyczaja się do sedesu. Czynność musi być od razu zgeneralizowana.
Plan korzystania z toalety
• Terapeuta – rodzic sprawuje kontrolę, ingeruje w trening – dziecko powinno nauczyć się wypróżniania w toalecie.
• odstępy czasowe 90 min, jeżeli dziecko nic nie zrobiło skracamy drugi odstęp do 60 min
Błędy:
• zbyt często zabieramy dziecko do toalety – nie nauczy się normalnego odstępu czasowego.
• zabieramy do toalety tylko wtedy, gdy widzimy oznaki pragnienia – hamujemy samodzielną reakcję dziecka, odpowiedzialność przechodzi na terapeutę (dziecko ma wyczekiwać na pójście do toalety – odbiór potrzeby).
• stałe odstępy
Procedura:

  1. Sadzamy dziecko na sedesie, co 3 min nagradzamy za spokojne prawidłowe siedzenie, można je czymś zająć, ale nie czymś bardzo absorbującym, kiedy siedzi i załatwi potrzebę wyraźnie wzmacniamy tą czynność. Kiedy się nie załatwi, wraca za 60 min. Kiedy dziecko się zmoczy, procedura korekcyjna, dziecko sprząta to miejsce, w którym się to zdarzyło, nie krzyczymy, nasza reakcja ma być neutralna, samo sprzątanie jest bardzo wzmacniające (pozytywne znaczenie). Prowadzimy kilkakrotnie dziecko z tego miejsca do toalety – konsekwencja. Błędy służą jako nauka, dziecko wyciąga wnioski. Podczas treningu dziecko nie ma pieluch ani w dzień ani w nocy. Jeżeli podczas treningu nie zdarzają się wypadki, to wydłużamy czas odstępów treningów (stopniowoco 15 min). To powoduje, że dziecko samo wychodzi do toalety.
  2. Kształtowanie samodzielności u dziecka podczas korzystania z toalety i zaspokajania potrzeb:
    • wydłużanie odstępów czasowych,
    • sadzamy dziecko na krześle obok sedesu, dziecko jest rozebrane,
    • nagradzamy za spokojne siedzenie na krześle, gdy wstaje intensywnie je nagradzamy
    • gdy przydarzy się zmoczenie też procedura korekcyjna
    • krzesło przestawiane jest coraz dalej od toalety, dokładamy ubrania. Musi pamiętać
    o zdjęciu ubrań.
    Nie stosujemy podpowiedzi. Dziecko nie jest przesadzane z krzesła na sedes ( nie w trakcie siusiania). Jak najmniejsze podpowiedzi i wycofujemy je.
  3. Wzmacnianie bycia suchym, zadajemy dziecku pytanie czy spodnie, majtki są suche, gdy suche wzmacniamy je, gdy nie, procedura korekcyjna.
  4. Wydłużamy przerwę w sprawdzaniu.
    3.Nie zmieniamy szybko pieluch.
    Intensywny trening toaletowy
    Podobne do samodzielnego korzystania z toalety. Wstrzymujemy podawanie napojów – będzie łasy na wzmocnienia.
    Podczas treningu podajemy dużo napojów (2 – 2,5 h):
  5. Zrozumienie, że ma załatwić się na sedesie. Sadzamy blisko toalety, rozbieramy, podajemy napoje, gdy załatwi się, to wzmacniamy, robimy 10min na zabawę. Rzadziej zdarzają się wypadki.
  6. Usamodzielnienie, odsuwamy krzesełko.
  7. Generalizacja, ubranie dziecka.
    Łatwiej jest przeprowadzić trening toaletowy z oddawaniem moczu, bo to się odbywa częściej. Trudno jest natomiast odbić systematyczny trening oddawania stolca. Związane jest to także z dietą dziecka, z nawykami żywieniowymi, z problemami układu pokarmowego. Ważna jest konsultacja medyczna od strony fizjologicznej
    i diety. Należy wykluczyć zaburzenia. Dokładne przeprowadzenia wywiadu: często pojawiają się rutyny, różne zachowania związane z oddawaniem stolca. Rutyny: tylko w określonych porach, określonych miejscach, w ukryciu. Jeżeli dziecku uda się normalnie załatwić w toalecie, należy użyć maksymalnie atrakcyjnych wzmocnień.
    Załatwianie potrzeb fizjologicznych nocą.
    Nocą odbywa się to odruchowo, mimowolnie. Trzeba stworzyć nawyk: poczucie pełnego pęcherza – pójście do toalety. Czasami dziecku nie chce się wstać w nocy – problem z motywacją, wtedy najczęściej załatwia się nad ranem. Należy stosować atrakcyjne wzmocnienia, żeby miało motywację.
    Opracowanie: mgr Barbara Kolasa
Powrót na górę strony

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony, zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

Skip to content