Terapia logopedyczna prowadzona jest dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju oraz dzieci zdrowych z problemami logopedycznymi. Zajęcia najczęściej mają charakter zabaw terapeutycznych i dostosowane są do indywidualnych potrzeb każdego wychowanka. Tok zajęć obejmuje niwelowanie zaburzeń językowych takich jak:
1. Zaburzenia języka:
- budowanie kontaktu i motywacji do komunikowania się
- niewykształcone kompetencje komunikacyjne u dzieci niemówiących
- zaburzenia składni,
- trudności w opanowaniu form gramatycznych,
- trudności z organizacją tekstu,
- problemy z nabywaniem nowego słownictwa,
- trudności z używaniem zwrotów adekwatnie do sytuacji,
- nieumiejętność spójnego wypowiadania się, inne, wynikające z zaburzeń np. słuchu
2. Zaburzenia mowy
- artykulacji w tym usprawnianie i przygotowanie narządów artykulacyjnych
- fonacji,
- płynności mowy
3. Stymulowanie poszczególnych funkcji psychicznych – uwagi, pamięci, spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej, myślenia, orientacji przestrzennej, percepcji słuchowej, w tym słuchu fonematycznego,
Na zajęciach wykorzystywane są następujące metody pracy:
- metody technik logopedycznych mające na celu wywołanie głosek,
- automatyzacja zaburzonych głosek z wykorzystaniem multimedialnych programów logopedycznych i edukacyjnych, m. in.: „LOGOPEDIA”, „ Wspomaganie rozwoju”. Zabawy słowem”, Dysleksja”, Logopedyczne zabawy”, LOGOobrazki” – seria programów do terapii logopedycznej, „LOGOgry”, „Co to? Kto to?”, „Igraszki logopedyczne”, „Język polski – czytam, piszę” i in.
- praca z dostępnymi na rynku pozycjami zawierającymi materiał obrazkowo – wyrazowy do ćwiczeń poszerzających słownictwo oraz ćwiczeń prawidłowej wymowy poszczególnych głosek, dobranych według zasad metodyki logopedycznej oraz tematyki zgodnej z kalendarzem przyrodniczo- okolicznościowym,
- elementy „Metody czytania całowyrazowego” J. Domana
- elementy „Metody Dobrego Startu” M Bogdanowicz
- elementy programu rozwijającego percepcję wzrokową Frostig – Horn
- „Terapia zabawą”
- metoda czytania ideo – graficznego
- metoda J. Cieszyńskiej „Kocham czytać”