1. Wzmocnienia powinny być wzmacniające. Coś, co jest wzmacniające dla jednego dziecka może być wstrętne dla innego! Rzeczy, które dla dziecka są nagrodą w pewnym okresie, mogą nie być nagrodą w późniejszym okresie.
2. Wzmocnienie powinno być uwarunkowane. Wzmocnienia /nagrody/ powinny być dostępne tylko, kiedy następuje pożądane zachowanie, aby nagrody nie straciły swej siły. /Nie uwarunkowane wzmocnienia mogą być oferowane, kiedy próbujemy skojarzyć terapeutę lub niepożądane zajęcie z nagrodą./
3. Należy stosować rozmaite wzmocnienia. Celem tego jest zagwarantowanie, że wzmocnienie utrzyma swą wartość, jak również stworzenie możliwości zróżnicowanego nagradzania.
4. Zawsze łączcie społeczne wzmocnienia z pierwotnymi wzmocnieniami. /Np. pochwałę z cukierkiem./
5. Nieustannie poszukujcie nowych wzmocnień. Obserwacja autostymulacyjnych zachowań dziecka pomoże wam w określeniu, co może mu się podobać.
6. Używajcie nagród odpowiednich dla wieku dziecka. Powiększy to akceptację dziecka ze strony rówieśników i prawdopodobieństwo tego, że dziecko spotka takie nagrody w naturalnym środowisku.
7. Nieprzewidywalność i nowość w wielkim stopniu podnoszą wartość nagród. Niespodzianki są zwykle przyjemne i wysoko motywujące. Torba lub pudełko z niespodziankami mogą być bardzo pomocne.
8. Na początku wzmocnienie powinno występować natychmiast po pożądanym zachowaniu. Musicie upewnić się, że dziecko kojarzy swe zachowanie z nagrodą. Wzmocnienie jest najbardziej skuteczne, jeśli następuje w ciągu pół sekundy po zachowaniu dziecka.
9. Należy wprowadzić zmienny program dawania nagród i realizować go konsekwentnie.
10. Wzmocnienie powinno być stopniowo redukowane w miarę jak dziecko uczy się nowej umiejętności. Łatwe zadania powinny być nagradzane stosunkowo rzadko.
11. Rozważcie moment, w którym dajecie nagrodę – nie przerywajcie pracy dziecka, aby dać mu nagrodę i zmierzajcie do tego, aby konkretna nagroda /np. cukierek/ dawana była po serii reakcji dziecka.
12. Z upływem czasu zmieniajcie nagrody, aby stały się one bardziej naturalne i praktyczne – takie jak np. pochwala, „kciuki do góry”.
13. Nie używajcie nagród w formie przekupstwa. Nie przyzwyczajajcie dziecka do tego, ze przed wykonaniem zadania słyszy, jaką dostanie nagrodę. Nie przypominajcie dziecku o nagrodzie, jaka dostałoby, gdyby nie zachowywało się nieprawidłowo. Kiedy zachowanie dziecka pogarsza się, nie oferujcie mu dodatkowych nagród , aby je uspokoić.
14. Stosujcie zróżnicowane nagradzanie. Oferujcie najlepsze nagrody za najlepsze zachowania lub „najtrudniejsze” zadania i oferujcie mniejsze nagrody za łatwiejsze zadania lub redukcje negatywnych zachowań.
Opracowanie: mgr Barbara Kolasa