Mowa jako podstawowe narzędzie komunikacji stanowi istotny element rozwoju człowieka. Warunkuje ona możliwość wymiany swych myśli, poglądów, uczuć, jak również pozyskiwania informacji i nawiązywania kontaktów interpersonalnych. Okres przedszkolny przypada na najintensywniejszy czas w rozwoju mowy dziecka, dlatego tak istotną rzeczą jest jej stymulowanie i korygowanie ewentualnych wad. Należy tu zwrócić szczególną uwagę na rolę rodziców, opiekunów i osób bliskich w uczeniu dziecka poprawnej wymowy. To oni właśnie w pierwszej kolejności stanowią dla niego przykład i punkt odniesienia w codziennym rozwoju. Należałoby pamiętać zatem o poświęcaniu jak największej ilości czasu na rozmowy, zabawy, czy też czytanie swym pociechom, co z pewnością zaowocuje nie tylko lepszym rozwojem mowy ale i nawiązaniem bliższego kontaktu.
Doskonałym sposobem stymulacji umiejętności językowych dzieci są proste ćwiczenia prowadzone w formie zabawy. Zadaniem ich jest rozwijanie niezbędnych w nauce mowy aspektów, takich jak:
• sprawność narządów mowy;
• kompetencje fonologiczne;
• prawidłowy tor oddechowy;
• dojrzały sposób połykania;
• poprawna artykulacja.
Zabawy słuchowe – stanowią istotną rolę, gdyż w procesie komunikacji odbiór mowy jest równie istotny jak przekazywanie informacji. Celem ich jest koncentrowanie uwagi na dźwiękach, zdolność różnicowania głosek oraz umiejętność ich wyodrębniania i scalania w wyrazy.
- „Zgadnij co to za zwierzątko?” – odgadywanie przez dzieci nagrań odgłosów znanych im zwierząt np.: kot, pies, krowa, koń, kura, koza, kaczka.
- „Głosy gazety” – dzieci odgadują zaprezentowane wcześniej dźwięki wydawane z użyciem gazety: potrząsanie kartkami, gniecenie ich, rozprostowywanie pogniecionej kartki, rwanie papieru.
- „Echo” – osoba prowadząca wymawia sylabę lub prosty wyraz, zaś dziecko siedzące tyłem ma za zadanie powtórzyć coraz to ciszej.
- „Zgadnij, co wydało taki dźwięk?” – uderzanie pałeczką w różne przedmioty np.:szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp.
- „Co to za urządzenie” – rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np.: odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
- „Mówimy jak roboty” – powtarzanie sylabami za rodzicem prostych wyrazów określających np. przedmioty, owoce, zwierzęta;
- „Wyklaskiwanie” – naśladowanie ilości i tempa uderzeń wyklaskując lub wystukując je np. klockiem o stół.
Zabawy oddechowe – są one dość istotne, gdyż czynność mowy jest nierozłącznie związana z oddychaniem. Wpływają na pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużanie fazy wydechowej. Pomagają dziecku lepiej mówić na wydechu, a nie jak to często się zdarza, na wdechu.
- Puszczanie baniek mydlanych;
- „Wyścig chrupek” – wspólne dmuchanie na chrupki po narysowanym na stole kredą torze;
- „Tańczące listeczki” – dmuchanie na zawieszone na nitce papierowe listki, naśladowanie wiatru raz mocnego, innym razem słabego.
- „Tańczący płomyk” – delikatne dmuchanie na świecę i gaszenie jej mocnym podmuchem;
- „Gaszenie gorącej zupy” – naśladowanie dmuchania na zupę;
- „Robimy bąbelki” – dmuchanie przez rurkę do wody;
- „Pływające łódeczki” – poruszanie wydmuchem powietrza papierowych łódeczek pływających po wodzie;
- „Śnieżynki” – zdmuchiwanie kuleczek z waty;
- Naśladowanie śmiechu różnych osób: kobiety – cha, cha, cha; mężczyzny – ho, ho, ho; dziecka – hi, hi, hi;
- Dmuchanie na wiatraczek.
Zabawy usprawniające aparat artykulacyjny – są to ćwiczenia języka, warg, policzków i podniebienia miękkiego. Wpływają one na osiągnięcie dokładności i precyzji ruchów narządów mowy, warunkują więc poprawną wymowę dziecka.
Ćwiczenia warg i policzków:
- „Całuski” – cmokanie z ustami ułożonymi w mały dzióbek;
- „Naśladowanie lwa” – otwieranie i zamykanie buzi jak lew swą paszczę;
- „Naśladowanie żaby” – wykonywanie szerokiego uśmiechu przy zaciśniętych wargach;
- „Naśladowanie świnki” – robienie kółeczka z ust (ryjek jak u świnki);
- „Karetka na sygnale” – naprzemienne wymawianie „ i – u”;
- „Konik” – parskanie (wprawianie warg w drganie);
- „Niezadowolona mina” – ściąganie ust w prawą i lewą stronę;
- „Lepienie pierogów” – zakładanie wargi górnej na dolną i na odwrót;
- „Grubasek i chudzielec” – wciąganie i nadymanie policzków;
- „Płukanie ust” – przerzucanie powietrza z jednego policzka do drugiego;
- „Wąsy” – wysuwanie warg jak przy głosce „u”, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próba utrzymania go.
Ćwiczenia języka:
- „Liczenie ząbków” – czubek języka dotyka kolejno górnych zębów;
- „Wahadełko” – dotykanie czubkiem języka kącików ust;
- „Szuflada” – wysuwanie języka w linii prostej;
- „Chomik” – wypychanie na przemian policzków językiem;
- „Kotek” – oblizywanie warg jak kotek po wypiciu mleka (można posmarować usta kremem czekoladowym, miodem);
- „Miotełka” – „czyszczenie” językiem górnych zębów;
- „Malowanie językiem” – ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej;
- „Kto dosięgnie” – sięganie językiem na przemian nosa i brody;
- „Wbijanie gwoździa” – język jest młotkiem, który wbija gwóźdź (uderzanie językiem o dziąsła za górnymi ząbkami).
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- „Chrapiący miś” – naśladowanie głośnego chrapania;
- „Ziewający lew” – naśladowanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej;
- „Chory kotek” – naśladowanie pokasływania z wysuniętym na zewnątrz językiem oraz głębokiego oddychania jak u lekarza (wdech nosem, wydech ustami);
- Przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki – wciąganie powietrza;
- „Chuchanie” – naśladowanie rozgrzewania rąk.
Innymi sposobami stymulowania rozwoju mowy dziecka jest nauka wyliczanek, krótkich wierszyków i piosenek z dużą ilością wyrazów dźwiękonaśladowczych. Należy także poświęcić jak najwięcej czasu na nazywanie i opisywanie przedmiotów z najbliższego otoczenia, czytanie dziecku adekwatnych do jego wieku książeczek, a przede wszystkim na wspólną rozmowę i uważną obserwację, które zapewne przyczynią się do lepszego poznania i nawiązania bliższej relacji z własnym dzieckiem.
Opracowanie: mgr Diana Jastrząb