„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Dziecko w swej naturze jest odkrywcą, poszukiwaczem. Uczy się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Lubi działać, odkrywać, eksperymentować i należy to wykorzystać. Nic tak nie zaciekawia dziecka jak możliwość badania i przeprowadzania doświadczeń. Działania edukacyjne oparte na tej formie pracy mają szanse najskuteczniej zapaść w pamięć małych przedszkolaków. Wszak działając zapamiętujemy najwięcej. Zabawy badawcze rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo – skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. Przyroda jest tajemnicza dla dzieci i dostarcza im najwięcej tematów do badań i doświadczeń, a woda jest jednym z ciekawszych jej elementów. Ostatnio dzieci z oddziału „Żabek” zgłębiały tajniki wody. Przedszkolaki z dużym zainteresowaniem obserwowały oraz samodzielnie wykonywały doświadczenia i eksperymenty, które pozwoliły im na poznanie właściwości fizycznych wody i jej obiegu w przyrodzie, stanów skupienia wody. Dzieci między innymi badały co tonie, a co pływa; co się w wodzie rozpuszcza, a co nie. Mali badacze sprawdzali także, w którym naczyniu jest najwięcej wody, a w którym najmniej. Dowiedzieli się, jak ogromne znaczenie ma woda w przyrodzie, co przyczyniło się do podjęcia działań związanych z oszczędzaniem wody nie tylko w przedszkolu, ale i w domu.