Wszystko rozwija się z biegiem czasu: technologia, przemysł spożywczy, telewizyjny, świadomość kulturowa, ekologiczna, ale czy na pewno ekologiczna? Ekologia najogólniej jest nauką o porządku i nieporządku w przyrodzie oraz konsekwencjach wynikających dla istnienia biosfery i człowieka. Ekologia nie jest nauką obojętną wobec egzystencji przyrody i człowieka, dlatego często w potocznych dyskusjach utożsamiana bywa z sozologią i filozofią. Zakupujemy do domów co raz to nowsze sprzęty, produkty spożywcze, zabawki dla dzieci. A wszystkie te rzeczy zapakowane są w piękne, kolorowe, błyszczące opakowania szklane, plastikowe, papierowe. Wchodzimy do domu z torbą pełną zakupów, nasze dziecko pomaga rozpakować je i …. i co? No właśnie, czy uczymy swoje pociechy co należy zrobić z opakowaniami po zakupionych produktach? Czy warto uczyć dziecko w wieku przedszkolnym segregacji śmieci? Tak, warto. Bo czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci. Z niektórych opakowań możemy zrobić przydatne pojemniki np. pudełko po nowych bucikach możemy ozdobić kolorowymi niepotrzebnymi gazetami i już mamy wspaniały kuferek na skarby, a tych Maluchy mają co niemiara. pudełko po jogurcie wystarczy umyć, ozdobić i mamy pojemnik na kredki. Ale co zrobić z opakowaniami, których nie da się wykorzystać? Trzeba je wyrzucić, ale najpierw posegregujmy je. Aby ta czynność była przyjemniejsza stwórzmy wspólnie z dzieckiem „łóżeczka dla śmieci”. Potrzebne będą 4 kartony, pierwszy obkleimy niebieskimi ścinkami z gazet, na środku niech nasza pociecha narysuje gazetę. Teraz już wiadomo kto będzie spał w tym łóżeczku: WSZYSTKIE PAPIEROWE RZECZY: gazety, kartki, katalogi, opakowania papierowe, tektura, pudełka papierowe itp. Drugi karton obklejamy żółtymi ścinkami a na środku rysujemy puszkę i nakrętkę od napoju. W tym łóżeczku będą spały: WSZYSTKIE PLASTIKOWE I METALOWE RZECZY: butelki po napojach (najlepiej zgniecione), butelki po płynach do mycia, plastikowe zakrętki, plastikowe torebki, worki, reklamówki, plastikowe koszyczki po owocach, drobny złom żelazny i metale kolorowe, puszki po napojach, kapsle, puszki po konserwach. Trzeci karton ozdobimy białymi skrawkami gazet, a na środku narysujemy bezbarwną butelkę, będzie to łóżko na: WSZYSTKIE SZKLANE, BEZBARWNE RZECZY, „położymy tu spać”: butelki i szklane opakowania po napojach i żywności, szklane opakowania po kosmetykach. Ostatnie „łóżeczko” ozdobimy zielonymi papierkami, a na środku narysujemy kolorowe butelki, słoiczki, a będziemy tu wrzucać: WSZYSTKIE RZECZY ZE SZKŁA KOLOROWEGO, czyli: kolorowe butelki i słoiki szklane po napojach i żywności, szklane opakowania po kosmetykach. Najważniejsze w tej zabawie jest to aby konsekwentnie segregować śmieci i robić to za każdym razem kiedy chcemy coś wyrzucić. Przygotujmy dla swojego dziecka odznakę Znawcy Segregacji Odpadów i przy każdej okazji wołajmy pociechę aby pomogła nam posegregować śmieci. Wspólnie analizujcie co do którego „łóżeczka” należy położyć. Kiedy „łóżeczka” będą pełne idziemy wraz z dzieckiem wyrzucić zawartość do „wielkiego łóżka”, którymi są oczywiście kubły na śmieci. Dziecko po kolorze „małego łóżeczka” będzie widziało gdzie ma wyrzucić zawartość. Pamiętajmy, że to my, dorośli jesteśmy odpowiedzialni za edukację ekologiczną naszych pociech. Czego nauczymy ich w najmłodszych latach życia, będzie owocowało w przyszłości i oby to były soczyste, a nie robaczywe owoce. Bo każdy z nas chce żyć w pięknym, a przede wszystkim zdrowym środowisku.
Nauczycielki oddziału II: mgr Anna Miszczuk, mgr Jolanta Sucholewska, mgr Beata Książka