Przyczyny i skutki wad postaw ciała oraz ćwiczenia profilaktyczne wykonywane w warunkach domowych

Rozwój cywilizacyjny, nieustanne i szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku otaczającym dziecko odbija się w sposób niekorzystny na narządy ruchu, a także narządy wewnętrzne, zwiększając tym samym niewydolność układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. U dzieci i młodzieży pojawiają się wady postawy i deformacje stóp. Zmianom tym, traktowanym jako przejaw procesu ewolucji można by nie przeciwdziałać, gdyby nie upośledzały one wydolności organizmu. Ponieważ ograniczają one jego możliwości funkcjonalne, należy je uznać za niekorzystne i drogą odpowiednich czynników ograniczyć lub usunąć ich negatywny wpływ. Postępowanie wyrównawczo-korekcyjne ma na celu likwidację wady lub zahamowanie jej dalszego rozwoju, a tym samym przywrócenie prawidłowej postawy ciała. Proces wyrównywania jest długotrwały i może trwać kilka lat, musi też być przemyślany i konsekwentnie stosowany, aby dał oczekiwane rezultaty. Wady niezauważone i nie korygowane nasilają się w miarę dojrzewania i dorastania dziecka. Nie korygowane w porę mogą nawet doprowadzić do trwałych zniekształceń
i w konsekwencji do kalectwa.

Najważniejsze w profilaktyce jest:

•  utrzymanie prawidłowej postawy w czasie zajęć szkolnych i w domu,

•  właściwe odżywianie,

•  siedzenie w odpowiednio dostosowanych do wzrostu stolikach i krzesełkach,

•  chodzenie w odpowiednim obuwiu,

•  przestrzeganie higieny osobistej,

•  stosowanie na zajęciach ruchowych w młodszych klasach zabaw i ćwiczeń
na czworakach,

•  pływanie.

Przewidywane osiągnięcia :

•  zna swoje ciało i jego potrzeby,

•  przestrzega higieny pracy, wypoczynku i zabawy,

•  rozumie znaczenie dbania o własne zdrowie,

•  chętnie wykonuje ćwiczenia ruchowe,

•  umie wykonać poprawnie ćwiczenie,

•  rozwija swoją sprawność fizyczną,

•  zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych,

•  prawidłowo wykorzystuje swoje ciało w czynnościach praktycznych,

•  umie wykonać wiele ćwiczeń rozwijających go fizycznie i sprawiających przyjemność,

•  potrafi ocenić własne możliwości,

•  umie pokonać strach przed wykonaniem trudniejszego ćwiczenia,

•  chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych respektując ich zasady.

Klasyfikacja wad postawy ciała – przyczyny i skutki

Plecy okrągłe

Przyczyny :

•  przyjmowanie złej (skulonej ) pozycji podczas siadu, zabawy i oglądania telewizji,

•  odrabianie lekcji przy okrągłym stole,

•  nieodpowiednie noszenie ciężarów,

•  niewłaściwe trzymanie się, nawyk złej postawy,

•  osłabienie mięśni grzbietu,

•  schorzenie kręgosłupa,

•  niewłaściwe ułożenie podczas snu.

Skutki :

•  ograniczona ruchomość klatki piersiowej i utrata swobody oddychania,

•  skłonność do schorzeń górnych dróg oddechowych,

•  ograniczona praca serca,

•  mniejsza wydolność fizyczna organizmu.

Przeciwwskazania:

•  skoki,

•  intensywne biegi,

•  ćwiczenia z obciążeniem i dźwiganie w pozycji wysokiej,

•  ćwiczenia siłowe kończyn górnych.

Wskazania :

•  pływanie stylem grzbietowym,

•  gra w mini siatkówkę,

•  ćwiczenia wyprostne i oddechowe,

Nadmierne pochylenie kręgosłupa do przodu w odcinku lędźwiowym (plecy wklęsłe)

Przyczyny :

•  złe ułożenie podczas snu,

•  noszenie tornistra ze zbyt długimi paskami,

•  nieprawidłowy sposób noszenia ciężkich przedmiotów,

•  zbyt wczesne noszenie wysokich obcasów,

•  przodopochylenie miednicy,

•  osłabienie mięśni brzucha i przykurcz mięśni grzbietu.

Skutki:

•  złe ułożenie narządów wewnętrznych w jamie brzusznej,

•  zaburzenie czynności trawienia,

•  zaburzenia w miesiączkowaniu u dziewcząt,

•  chroniczne zaparcia,

•  bóle kręgosłupa.

Przeciwwskazania:

•  niektóre ćwiczenia gimnastyczne jak : mostek, stanie na rękach przy drabinkach, wszelkie odchylenia do tyłu,

•  skoki, zeskoki,

•  długotrwałe marsze z obciążeniem.

Wskazania :

•  pływanie na grzbiecie,

•  jazda na sankach, łyżwach, nartach,

•  jazda na rowerze,

•  zabawy i ćwiczenia na czworakach,

•  „koci grzbiet”.

Plecy płaskie

Przyczyny :

•  pionowe ustawienie kości krzyżowej,

Skutki :

•  brak amortyzacji kręgosłupa,

•  bóle głowy podczas czynności lokomocyjnych,

•  bóle kręgosłupa.

 

Przeciwwskazania:

•  zwisy na drabinkach i na drążku,

Wskazania:

•  wszystkie inne ćwiczenia

Skrzywienie boczne kręgosłupa (skolioza)

Przyczyny:

•  asymetria długości kończyn,

•  jednostronne płaskostopie,

•  jednostronne zwichnięcie biodra,

•  niedostosowanie ławki szkolnej do wzrostu dziecka,

•  siedzenie na podkurczonej nodze,

•  stałe obciążanie jednej ręki,

•  nawykowe stanie na jednej nodze,

•  spanie na tym samym boku,

•  noszenie tornistra na plecach z nie wyregulowanymi paskami,

•  obronna pozycja przed bólem,

•  jednostronne osłabienie wzroku lub słuchu,

•  noszenie młodszego rodzeństwa na jednym ręku,

•  osłabienie mięśni tułowia.

Skutki:

•  zaburzenie symetrii budowy ciała,

•  zniekształcenie kręgosłupa i żeber,

•  zmniejszenie pojemności życiowej płuc,

•  przedwczesne zmiany przeciążeniowe, zwyrodnienia,

•  zaburzenia czynności narządów wewnętrznych,

Przeciwwskazania:

•  intensywne i długotrwałe biegi, długotrwałe marsze,

•  skoki,

•  dźwiganie ciężarów,

•  rzuty kulą, oszczepem,

•  przewroty, mostki i inne ćwiczenia gimnastyczne obciążające kręgosłup.

Wskazania:

•  pływanie,

•  ćwiczenia i sporty symetryczne

Kolana koślawe w kształcie „X”

Przyczyny:

•  krzywica,

•  nadwaga,

•  niedobór witaminy D,

•  zmuszanie dziecka do wczesnego wstawania i chodzenia.

Skutki:

•  płaskostopie,

•  niewydolność chodu,

Przeciwwskazania:

•  długie spacery,

•  długie przebywanie w pozycji stojącej,

•  ćwiczenia w rozkroku.

Wskazania:

•  skład skrzyżny.

Kolana szpotawe w kształcie „O”

Przyczyny:

•  krzywica,

•  otyłość,

•  zbyt wczesne zmuszanie dziecka do stawania i chodzenia,

Skutki:

•  bóle kończyn dolnych

Przeciwwskazania:

•  długie spacery i przebywanie w pozycji stojącej,

•  siad skrzyżny.

Wskazania:

•  dużo słońca,

•  unikanie kojców.

Stopa płaska

Przyczyny:

•  przynaglanie dziecka do wczesnego chodzenia,

•  wczesne ubieranie w buciki, zbyt długie i męczące spacery,

•  otyłość,

•  skoki na twardym podłożu, skoki ze schodów, gra w „gumę”

•  siedzenie w szkole ze zwisającymi nogami,

•  długotrwałe leżenie w łóżku spowodowane chorobą

•  stojący tryb życia,

•  stałe chodzenie w obuwiu na sztywnej zelówce,

•  długotrwałe marsze z dużym obciążeniem ,

•  krzywica, niedobór witaminy D,

•  niewydolność mięśni stóp.

Skutki:

•  upośledzeni czynności lokomocyjnych, chodzenia, biegania,

•  przeciwwskazania jak wyżej.

Wskazania:

•  chodzenie po miękkim podłożu,

•  chodzenie w obuwiu z wkładką ortopedyczną,

•  ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp.

Przykładowe ćwiczenia profilaktyczne, do zastosowania
w warunkach domowych

Przyrządy i przybory: woreczki np. z grochem

•  marsz w pozycji skorygowanej z woreczkiem na głowie np. między stolikami.

•  stanie przy ścianie w pozycji skorygowanej, ręce uniesione wysoko, przekładanie woreczka z jednej ręki do drugiej.

•  w pozycji stojącej skorygowanej przekładanie woreczka z jednej ręki do drugiej naprzemiennie za plecami.

•  siedząc na krzesełku, trzymanie woreczka stopami, unoszenie wyprostowanych nóg na wysokość kolan.

•  pozycja j.w, unoszenie zgiętych kolan z woreczkiem do brody.

•  ćwiczenie w parach, siedząc na krzesełkach, woreczki między stopami, przekazanie przekazanie woreczka nie pomagając sobie rękami.

•  w siadzie skrzyżnym – przenoszenie woreczka rękami przodem w górę – wdech, opuścić bokiem – wydech.

•  ćwiczenia równoważne. chwyt palcami stóp woreczka – stanie jednonóż, ramiona w bok.

Bez przyborów

•  klęk podparty na dłoniach, trzymać plecy proste napinając mięśnie brzucha
i pośladków. zamiennie prostować jedną nogę w tył, palce stopy przeciągać,
a głowę wyciągnąć do przodu (nogę trzymać na jednym poziomie z głową. stopniować trudność. lewą nogę prostować do tyłu – prawe ramię wyciągnąć do przodu i odwrotnie. (cel: wzmocnienie mięśni pośladków i grzbietu, ćwiczenie równowagi).

•  ćwiczenia w klęku podpartym „koci grzbiet” i „kotek pije mleczko” (cel: mobilizacja kręgosłupa, rozciągnięci i wzmocnienie mięśni tułowia)

•  klęk podparty, oderwanie prawej ręki od podłogi i przenoszenie jej bokiem w górę pokazując sufit, przejście do lewej ręki. (cel: wzmocnienie mięśni ściągających łopatki i rozciąganie mięśni piersiowych).

•  marsz po sali, pozycja skorygowana, ręce ułożone w „skrzydełka”

Przyrządy i przybory: ławeczki gimnastyczne

•  leżenie tyłem na ławeczce, chwyt dosiężny za brzegi ławki, nogi w kolanach ugięte podciąganie się na ławce tyłem.

•  leżenie tyłem na ławce, nogi w kolanach ugięte, podciąganie kolan do brzucha.

•  leżenie przodem na ławeczce, ślizgi przodem.

•  leżenie w poprzek ławki (ręce i nogi na podłodze), plecy uniesione, przejście
do końca ławki.

•  pozycja j.w., toczenie się na „okrętkę” do końca ławki.

Przyrządy i przybory : piłki zwykłe, kocyki

•  w parach – napinanie klatki piersiowej, mocowanie z kolegą, kto mocniej przepcha piłkę. (cel: wzmacnianie mięśni klatki piersiowej)

•  j.w., stojąc w miejscu odbieranie koledze piłkę.

•  j.w., mocowanie ,ale w pozycji leżąc na kocykach

•  przysiad podparty, toczenie piłki głową do kolegi.

•  leżenie przodem piłka lekarska przy głowie – wypchnięcie piłki lekarskiej
do współćwiczącego.

•  podawanie piłki lekarskiej wyrzutem znad głowy,

Przybory : książka lub inny przedmiot

•  marsz w miejscu obok ławki z książką na głowie wyciągając i napinając ciało wzdłuż jego osi.

•  przekładanie książki z ręki do ręki, w dole , na górze, za plecami.

•  powolne obroty wokół osi ciała z książką na głowie.

•  w staniu z książką na głowie – głęboki wdech nosem i wydech ustami.

•  kilkakrotne wstawanie i poprawne siadanie na ławce.

•  dmuchanie na piórko. wdech nosem, wydech ustami.

•  w siadzie, ręce w skurczu pionowym – krążenie ramion w przód, w górę i w tył.

•  stojąc w małym rozkroku z pionowym skurczem ramion, wznosy i opusty ramion.

Przybory i przyrządy : szarfa, krzesełko lub ławka gimnastyczna

•  w siadzie lub w staniu, stopy ustawione blisko siebie – prostowanie i podkurczanie palców stóp, wewnętrzne krawędzie stóp unoszą się.

•  chód gąsienicą – przesuwanie się do przodu z silnym podkurczaniem
i prostowaniem stóp.

•  siad skulny podparty na ławeczce lub krześle, przekładanie szarfy stopami,

•  siad na krzesełku lub w staniu rzut szarfy stopą jak najdalej.

•  skoki żabki do rozłożonej szarfy na podłodze i wyskoki.

•  w siadzie na krzesełku zbieranie palcami stóp rozciągniętej szarfy, ćwiczenie można wykonać jedną nogą i drugą lub obunóż.

•  siad klęczny przekładanie szarfy za plecami.

•  siad klęczny „ukłon japoński” z naciągniętą szarfą mocno do przodu.

Przykładowe zabawy ruchowe z elementami korekcyjnymi

Dzięcioł siedzący

PRZYRZĄDY I PRZYBORY : zbędne.

ORGANIZACJA I PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej. Na sygnał prowadzącego i podanie hasła DZIĘCIOŁ KŁUJE – uczestnicy zabawy szybko pochylają głowę w przód,
a następnie prostując naśladują dzięcioła stukającego dziobem w korę drzewa. Tułów przez cały czas zabawy powinien być wyprostowany i nieruchomy. Ruch dotyczy tylko głowy. Zabawa odbywa się w czasie np. 2 min. Wygrywa osoba, która nie popełni jednego z błędów: pochylenie tułowia, nieotrzymanie pozycji skorygowanej, albo popełni najmniej tych błędów.

ODDZIAŁYWANIA KOREKCYJNE:

•  wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego,

•  wyrobienie nawyku prawidłowej postawy.

Popatrz na brodę – popatrz na plecy.

PRZYRZĄDY I PRZYBORY: zbędne.

ORGANIZACJA I PRZEBIEG ZABAWY:

Uczestnicy zabawy siedzą na podłodze w siedzą skrzyżnym z rękoma w „skrzydełka”. Na hasło prowadzącego – POPATRZ NA BRODĘ – dzieci pochylają głowę w przód, przyciskając brodę do klatki piersiowej i kierując wzrok na dół. Na hasło – POPATRZ NA PLECY – uczestnicy zadzierają głowę mocno w tył, kierując wzrok maksymalnie za siebie, jakby chcieli zobaczyć swoje plecy. Przez cały czas tułów jest nieruchomy i wyprostowany. Zabawa odbywa się w czasie np. 1,5 min. Prowadzący wyróżnia to dziecko, które wykonywało zadanie najładniej, bez błędów, jakimi są: brak korekcji postawy w czasie zabawy oraz ruchy tułowia.

ODDZIAŁYWANIA KOREKCYJNE:

•  nauka utrzymywania pozycji skorygowanej,

•  zwiększenie ruchomości odcinka szyjnego kręgosłupa,

•  wzmocnienie mięśni ściągających łopatki.

Schowaj się za stołeczkiem

PRZYRZĄDY I PRZYBORY: jeden stołeczek na dwie osoby.

ORGANIZACJA I PRZEBIEG ZABAWY:

Uczestnicy zabawy dobrani parami znajdują się w siadzie klęcznym (lub w klęku) po dwoje przy każdym stołeczku – po przeciwnych jego stronach. Ręce wyprostowane, dłonie oparte o stołeczek. Na hasło prowadzącego -SCHOWAJ SIĘ ZA STOŁCZKIEM – dzieci jednocześnie wykonują opad tułowia w przód ,tak aby plecy były poniżej wysokości stołeczka. Na hasło – POPATRZ NA KOLEGĘ – dzieci nie zmieniając ułożenia tułowia unoszą głowy i patrzą przed siebie. Na hasło – PATRZ NAD STOŁECZKIEM – dzieci wracają do pozycji wyjściowej. W podanej kolejności prowadzący podaje hasła, a dzieci starają się nie popełnić błędu tzn. zbyt małego opadu tułowia. Zabawa odbywa się w czasie np.1 min. Można wykorzystać ławeczkę.

ODDZIAŁYWANIA KOREKCYJNE:

•  odciążenie kręgosłupa od odcinka osiowego,

•  wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu,

•  wzmocnienie mięśni karku.

Pożar – Powódź

PRZYBORY I PRZYRZĄDY: 2 – 3 ławeczki.

ORGANIZACJA PRZEBIEGU ZABAWY:

W sali gimnastycznej, na jej środku ustawiane są ławeczki gimnastyczne. Uczestnicy zabawy w pozycji na czworakach poruszają się po sali. Na hasło prowadzącego – POŻAR – dzieci szybko stają w pozycji skorygowanej przy ścianie. Prowadzący sprawdza i ewentualnie poprawia postawę dzieci. Na hasło prowadzącego – POWÓDŹ – dzieci muszą usiąść na ławeczce i unieść lekko nogi, aby nie zalała ich woda. Prowadzący wyróżnia te dzieci, które poprawnie przyjmowały pozycję skorygowaną przy ścianie oraz właściwie czworakowały.

ODDZIAŁYWANIE KOREKCYJNE:

•  nauka przyjmowania pozycji skorygowanej w staniu,

•  odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego (w czworakowaniu).

Opracowanie: mgr Urszula Sadrak

mgr Anna Miszczuk

Dodaj komentarz

Powrót na górę strony

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony, zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

Skip to content