Terapia ręki

Usprawnianie manualne prowadzone jest dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju oraz dzieci zdrowych z obniżoną sprawnością manualną.

Głównym celem ćwiczeń sprawności manualnej jest usprawnianie motoryki rąk, tzn. płynności, elastyczności i precyzji ruchów zwłaszcza mięśni dłoni, palców i nadgarstka, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej niezbędnej przy nauce pisania, kształcenie systematyczności  i wytrwałości w pracy ( np. podczas ćwiczeń grafomotorycznych wykonywanych w liniaturze), harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych przy wyrabianiu odpowiedniej gotowości do nauki. Poprzez systematyczne, stopniowe i przemienne wykonywanie szeregu ćwiczeń, dziecko osiąga taki poziom sprawności manualnej, który pozwala mu dobrze funkcjonować.

Usprawnianie manualne obejmuje:

  • wykształcenie czynności manipulacyjnych
  • kształtowanie umiejętności budowania, konstruowania, rozwijanie psychomotoryki, kształcenie analizy syntezy spostrzegania, ćwiczenia w ujmowaniu stosunków miedzy elementami
  • ćwiczenia sprawności palców
  • usprawnianie palców oraz koordynacja ruchów rąk ze wzrokiem. Wdrażanie do prawidłowego trzymania nożyczek
  • ćwiczenia sprawności rąk przy pomocy zabaw ruchowych związanych z toczeniem – rzucanie, chwytanie, ukierunkowanie ruchów
  • ćwiczenia przedramienia, dłoni oraz stawu nadgarstka ( odwodzenie i przywodzenie)
  • usprawnianie ruchów rąk poprzez stemplowanie, malowanie, zwalnianie napięcia mięśniowego, rozluźnianie napięcia mięśniowego
  • wdrażanie dzieci do prawidłowego trzymania pędzla
  • ćwiczenia płynności i precyzji ruchów ręki, usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej, planowanie ruchu, zmniejszanie chaotyczności w pracy
  • kształcenie ruchów dużych, różnorodnych oraz małych precyzyjnych, ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznych

Metody pracy z dzieckiem w zakresie usprawniania manualnego:

  • program rozwijający percepcję wzrokową ,,Wzory i obrazki’’(M. Frostig, D. Horne )
  • ćwiczenia grafomotoryczne H. Tymichovej
  • Ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające rękę piszącą (R. Hływa)
  • Magiczne linie – ćwiczenia grafomotoryczne (R. Andrzejczak)
  • Od pętelki do literki – ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania (R. Sobolewska)

 

 

 

Powrót na górę strony

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony, zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

Skip to content