W naszym przedszkolu od wielu lat prowadzone są działania terapeutyczne z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W oddziałach integracyjnych dzieci z autyzmem, mają możliwość prawidłowego i harmonijnego rozwoju. Poprzez wspólne zajęcia i zabawę uczą się prawidłowych zachowań integrując z rówieśnikami. 2 kwietnia w ramach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu budynek przedszkola, holl i sala gimnastyczna zostały udekorowane niebieskimi akcentami, a wszystkie przedszkolaki, rodzice i panie aby przyłączyć się do akcji ubrani byli na niebiesko. Na udekorowanej sali gimnastycznej dzieci wysłuchały krótkiej pogadanki wprowadzającej w tematykę autyzmu i zrobiły wspólne pamiątkowe zdjęcie z niebieskimi balonikami. Następnie w gabinecie terapii autyzmu razem z nauczycielkami i dyrektor panią Beatą Krauze – Składanowską uczestniczyły w przygotowanych przez terapeutów mini warsztatach sensorycznych pod nazwą „Jak odbierają i postrzegają świat dzieci z autyzmem”. Na wstępie obejrzały krótki film „Jedno pytanie, które zmieni twoje myślenie”- który ukazał codzienne życie dziewczynki dotkniętej autyzmem. Poprzez doświadczenia sensoryczne przedszkolaki mogły przenieść się do świata autyzmu i poczuć jak poszczególne zaburzone zmysły zniekształcają odbiór rzeczywistości. Rysując i manipulując w rękawicach różnej wielkości i grubości oraz okularach zniekształcających wzrok, wąchając przeróżne zapachy (te miłe i te mniej przyjemne) mogły poczuć choć namiastkę trudności z jakimi borykają się dzieci ze spektrum autyzmu. Następnie poznały przykłady technik relaksacyjnych z użyciem sprzętu doświadczania świata – słupa wody, białego namiotu, magicznego kwadratu świetlnego, reflektora światła oraz nagrań dźwiękowych. Dodatkowych doznań zmysłowych doznały także w gabinecie integracji sensorycznej ćwicząc na specjalistycznym podwieszanym sprzęcie pod czujnym okiem terapeuty. Uwieńczeniem „niebieskiego dnia’ było wykonanie pracy plastycznej „Niebieska dłoń dla mojego autystycznego kolegi” a także słodki poczęstunek. Mamy nadzieję, że poprzez podjęte działania, choć w niewielkiej części został przybliżony przedszkolakom świat postrzegany oczami dziecka autystycznego, który nie jest ani lepszy, ani gorszy jest po prostu inny i zasługuje na nasze zrozumienie.