Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE W TERAPII I WSPOMAGANIU ROZWOJU DZIECI.

•  Lenart:

” Człowiek poznaje siebie i kiedy pozna siebie, wtedy dopiero jest w stanie dać coś na zewnątrz.

Ćwiczenia zawarte w metodzie Weroniki Sherborne są przydatne w stymulowaniu rozwoju każdego dziecka, a szczególnie w wyrównywaniu wszelkich zaburzeń psychoruchowych oraz niwelowaniu deficytów rozwojowych.

Udział w ćwiczeniach Ruchu Rozwijającego W. Sherborne ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu zaczyna mieć ono zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna. Dlatego dziecko czuje się w niej bezpiecznie, staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze.
Metoda Ruchu Rozwijającego jest upowszechniona w Polsce od przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Jest wykorzystywana w placówkach oświatowych i służby zdrowia dla dzieci zdrowych oraz z różnymi zaburzeniami rozwoju i zachowania, różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dzieci z autyzmem).

W Publicznym Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi Nr 12 w Ostrowcu Świętokrzyskim metoda Ruchu Rozwijającego wykorzystywana jest od kilkunastu lat.

W zależności od potrzeb i możliwości dzieci, cele metody Weroniki Sherborne realizowane są poprzez następujące formy pracy:

•  Ćwiczenia gimnastyczne w grupach integracyjnych;

•  Zajęcia grupowe dla dzieci niepełnosprawnych z aktywnym udziałem rodziców;

•  Propozycje ćwiczeń do realizacji w domu w parze rodzic – dziecko.

Korzyści płynące z metody:

•  Pozwala wyrównywać wszelkie zaburzenia psychoruchowe;

•  Poprawia przystosowanie do otoczenia;

•  Daje pozytywne odczucie w kontakcie z innym człowiekiem;

•  Pozwala lepiej zrozumieć i poznać swoje ciało;

•  Uczy nawiązywania kontaktu emocjonalnego i koncentracji wzroku;

•  Rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania;

•  Uczy opanowywać lęk i emocje;

•  Wyzwala swobodę zachowań i naturalności;

•  Daje okazję do rozładowania energii;

•  Przynosi radość.

Ruch Rozwijający wyróżnia następujące grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka:

•  Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała;

•  Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu;

•  Ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą;

•  Ćwiczenia twórcze.

Ćwiczenia indywidualne, w parach oraz w małych grupach można wykonywać z dzieckiem w domu.

Przykłady ćwiczeń:

Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:

  • leżenie na plecach, na brzuchu,
  • ślizganie się w kółku na brzuchu, to samo – na plecach,
  • siedząc – przyciąganie kolejno nóg (ręce oparte wzdłuż boków),
  • siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach, przewrót na plecy,
  • siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy, rozprostowywanie się do pozycji leżącej,
  • czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciagnięciem i zginaniem na przemian rak i nóg,
  • czołganie się na plecach do przodu z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg.

Wyczuwanie kolan siedząc:

  • podciąganie kolan do siadu skulonego,
  • pchanie kolan do siadu prostego (pokonując opór),
  • w siadzie prostym – rozcieranie i poklepywanie kolan,
  • maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan.

Wyczuwanie nóg (w ruchu).

  • chodzenie, bieganie na sztywnych nogach,
  • chodzenie, bieganie na miękkich gumowych nogach,
  • dotykanie palcami stóp i piętami podłogi,
  • uderzanie o podłogę całą stopą (szybko i wolno).

Wyczuwanie łokci.

  • dotykanie łokciami kolan,
  • dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.

Wyczuwanie twarzy – siedzenie w parze lub w kole.

  • wytrzeszczanie oczu ( duże oczy ) i mrużenie oczu,
  • zabawne miny.

Wyczuwanie całego ciała.

  • leżenie na plecach,
  • turlanie się (mięśnie naprężone i rozluźnione),
  • leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni).

Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu:

  • leżenie na plecach lub brzuchu (mięśnie rozluźnione)

Ćwiczenia w parach:

  • jedna osoba robi mostek , a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, przez, nad, dookoła itp.,
  • przechodzą do siadu, a następnie wstają.

LITERATURA:

1. Błeszyński J. J. (red): Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Oficyna

Wydawnicza Impuls, Kraków2005.

  1. Bogdanowicz M., Kasica A.: Ruch rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne , Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2003r.
  2. Kielin J. (red): Rozwój daje radość, Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  3. Przasnyska M., Kisiel B., Bogdanowicz M.: Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dz i ecka , WSiP, Warszawa 2003 r.
  4. Sherborne W., Sadowski B.: Ruch rozwijający dla dzieci , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003r.

Opracowanie: mgr Mieczysława Miszczyk

Dodaj komentarz

Powrót na górę strony

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony, zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

Skip to content