Jak rozwijać talent, zainteresowania i uzdolnienia dziecka w wieku przedszkolnym ?

Kilkuletni szkrab recytujący długie wierszyki bądź pięknie rysujący to nie tylko duma dla rodziców, ale również wyzwanie. W naszym poradniku podpowiadamy jak umiejętnie kształtować dziecięce talenty.
Dzieci zwykle swoje zdolności przejawiają w wieku czterech-pięciu lat. Zdarza się, że jakiś niezwykły dar można dostrzec już u trzylatka. Jak nie „przegapić” talentu u dziecka, by mogło cieszyć się nim w przyszłości? Przede wszystkim należy uważnie obserwować malucha i spędzając z nim czas, zwracać uwagę na to, co sprawia mu największą frajdę i w czym jest naprawdę mocny. Zatem bądźmy cierpliwymi przewodnikami i mądrze kierujmy zainteresowaniami dziecka. Oczywiście należy zapisać dziecko na dodatkowe zajęcia w przedszkolu. Istnieją również inne instytucje wspierające jego rozwój np. Akademia Nauki, Domy Kultury itp. Maluchowi największą motywację do twórczego działania daje również wspólna zabawa z rodzicami. Czuje się wtedy akceptowane, nabiera pewności siebie i odwagi w swoich poczynaniach. A oto ściągawka, która pomoże określić zdolności Twojej pociechy i garstka prostych pomysłów na twórcze spędzanie czasu.

TALENT PLASTYCZNY

JAK ROZPOZNAĆ. Jeżeli ulubionym zajęciem dziecka jest rysowanie, wyklejanie, czy lepienie to poprzez swoje prace plastyczne wyraża własne przeżycia i uczucia. Potrafi dostrzec więcej kolorów niż rówieśnicy, opisuje przedmioty i określa jakiego są koloru. Zwraca uwagę na przedmioty obecne na drugim planie. W swoich pracach pokazuje abstrakcyjne przedmioty, realne odtwarza. Jeżeli jest estetą chętnie ogląda ładne rzeczy i lubi się nimi otaczać.
JAK ROZWIJAĆ. Należy pokazać dziecku jak zwykłe przedmioty zamieniają się w dzieła sztuki. A oto kilka przykładów:

  • ze zgniecionych gazet można wyczarować rzeźbę, a z butelki wazon, który oklejamy plasteliną bądź kolorowymi sznurkami.
  • również ciekawe obrazki zrobimy z potłuczonych skorupek jajek na papierze pokrytym klejem. Dla utrwalenia po wysuszeniu pryskamy lakierem do włosów. Arkusz brystolu zamalowujemy akwarelami w różnych kolorach. Po wyschnięciu powierzchnię pocieramy świeczką i ponownie malujemy czarnym tuszem. Po wyschnięciu dziecko może wydrapywać drucikiem obrazek i pokażą się nam kolorowe linie.
  • razem z dzieckiem możemy pobawić się masą solną.

Zachowujmy wszystkie prace dziecka. Zabierzmy naszą pociechę do muzeum i galerii. Znajdźmy też czas aby porozmawiać z dzieckiem o tym, co wspólnie widzieliśmy.

TALENT LITERACKO-TEATRALNY

JAK ROZPOZNAĆ. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie sięgają po książki, a nawet potrafią płynnie czytać. Bardzo szybko uczą się wierszyków, nie wstydzą się recytować, mają bogatą wyobraźnię, potrafią układać bajki i historyjki. Bogate słownictwo zaciekawia znaczeniem nowych słów. Mówiąc dużo i barwnie wyrażają swoje emocje. Słuchajmy naszych pociech, na pewno sprawimy im radość. Dziecko często naśladuje postacie z bajek i filmów. Poprzez swoja wrażliwość potrafi przeżywać emocje innych.
JAK ROZWIJAĆ. Warto zapisać dziecko do biblioteki, uczęszczać do niej razem z nim i pozwolić na samodzielny wybór książek. Można świetnie bawić się wymyślając dalsze losy postaci. Czytajmy książki na głos, bądź na zmianę razem z dzieckiem. Kiedy pociecha przejawia swój talent w kierunku literackim w prosty sposób można zorganizować domowy teatr. Z niepotrzebnych rzeczy wspólnie tworzymy kostiumy. Można również zaprosić dziadków na przedstawienie. Dzieci uwielbiają widownię. Wybierzmy się również do teatru, by pokazać maluchowi jak wygląda prawdziwa scena, i jak zachowują się na niej aktorzy. Na pewno takie wyjście zapisze się w pamięci jako wspólny rytuał. W zabawny sposób pobawmy się słowami. Dużo frajdy dostarczy zabawa w wymyślanie rymów do danych słów. Całość można zapisać lub nagrać.

TALENT MUZYCZNY 

JAK ROZPOZNAĆ. Zazwyczaj można go dostrzec obserwując dziecko kiedy nuci piosenkę usłyszaną tylko raz, lubi słuchać muzyki i śpiewa bez fałszowania. Porusza się w rytm melodii i chętnie naśladuje piosenkarzy. Zainteresowanie dziecka instrumentami, gdzie rozróżnia nastroje muzyczne i wymyśla melodie powinno wzbudzić myślenie rodzica pod kierunkiem baczniejszej obserwacji malucha.
JAK ROZWIJAĆ. Warto zapoznać swoją pociechę z różnymi rodzajami muzyki jak również zabrać je na koncert. Można w domu urządzić karaoke, gdzie podkłady z tekstami piosenek znajdują się np. w Internecie na stronie www.ekaraoke.pl. Pobawmy się w „Jaka to melodia” wystarczy puszczać piosenki od środka bądź pozwolić zaśpiewać dziecku jej początek. Można wspólnie zrobić instrumenty (z puszek, pudełek czy butelek). Wystarczy napełnić je grochem lub ryżem w różnej ilości i wtedy będą wydawały różne dźwięki. Z całą rodziną można stworzyć niezłą orkiestrę. Starsze dzieci mogą zamienić się w kompozytorów. Z prostych darmowych programów do tworzenia muzyki ściągnijmy np. ACIM Music Studio.

TALENT SPORTOWY

JAK ROZPOZNAĆ. Być może to Twoje dziecko wyróżnia się wśród kolegów zręcznością, sprawnością fizyczną lub ma dobrą koordynację ruchową. Lubi biegać, rozpiera je energia i wcześnie jeździło na rowerze. Jest świadome swojego ciała, jego ruchów i z chęcią podejmuje się rywalizacji z kolegami. Poprzez zmęczenie fizyczne czuje się w pełni usatysfakcjonowany.
JAK ROZWIJAĆ. Pozwól dziecku poznać różne dyscypliny sportowe i niech samo wybierze tą, która go najbardziej interesuje. Warto wtedy kupić wymarzone rolki lub rower. Można wspólnie wybrać się na basen czy wycieczkę rowerową. Razem z pociechą oglądajmy mecze i zawody sportowe. W czasie rodzinnych pikników zorganizujmy własne zawody, np. rzucając piłką do kosza. Do tego by zrobić własny kosz wystarczy zamocować starą koszulę na drucianej obręczy. Zarówno super pomysłem okaże się zrobienie własnych kręgli. Napełniamy butelki piaskiem i celujemy w nie by przewrócić jak najwięcej. To świetna zabawa nie tylko dla dzieci, ale i rodziców, a przy okazji ćwiczymy zręczność i usprawniamy koordynację wzrokowo-ruchową.

TALENT DO NAUK ŚCISŁYCH (np. matematycznych)

JAK ROZPOZNAĆ. Dziecko interesujące się liczbami wszystko przelicza, ciekawią go tabele i pieniądze. Nie ma problemu z koncentracją, uwielbia rebusy i gry planszowe. Często nowe zabawki rozkłada na części, by sprawdzić jak działają. Ma orientację w czasie, potrafi posługiwać się zegarkiem.
JAK ROZWIJAĆ. Zaangażowanie smyka w prace domowe, które wymagają liczenia to dobry pomysł. Może pomagać nam przy odmierzaniu składników na ciasto, przy nakrywaniu do stołu i sprawdzać ilość składników w lodówce przed zakupami. Do nauki logicznego myślenia i planowania wystarczą nam gry planszowe jak warcaby, chińczyk lub puzzle. Można zastanawiać się nad tym dlaczego elementy do siebie pasują. Oto propozycje matematycznych zabaw. Na kolorowym papierze rysujemy figury geometryczne, np. 10 trójkątów, kół, kwadratów. Wspólnie je wycinamy i prosimy dziecko by ułożyło z nich np. samochód, domek, a następnie z ilu i jakich składa się figur. Jeśli dziecko zna cyfry rysujemy je na jego plecach, a malec odgaduje jaką liczbę narysowaliśmy. Z dziećmi, które potrafią dodawać i odejmować bawimy się w zabawę „Jaką jestem liczbą”. Mówimy tak: jestem cyfrą 2 i pokazujemy 2 palce, a następnie mówimy do dziecka: a ty jesteś cyfrą o 3 większą. Jaką jesteś cyfrą? I tak na zmianę. Są dzieci, które są fanami komputera. Możemy wtedy wspólnie rozwiązywać wirtualne łamigłówki w sieci. Na stronie www.matematykadladzieci.pl znajdują się darmowe programy z zadaniami do ściągnięcia.

Opracowanie:  mgr Grażyna Gaweł

Dodaj komentarz

Powrót na górę strony

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony, zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

Skip to content