Wycieczka przedszkolaków do ,,Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego”

DSCN4762Zbliżają się wakacje, a wraz z nimi czeka na nas przygoda, podróże i wiele atrakcji. W Publicznym Przedszkolu nr 12 sezon wycieczek rozpoczęliśmy 17 czerwca. W tym dniu wszystkie chętne przedszkolaki w towarzystwie rodziców i opiekunów wyruszyły do Bałtowa. Miejsce to nie jest przypadkowe. Wybraliśmy je ze względu na bliską odległość od naszego pięknego miasta. W stulecie niepodległej Polski cały rok nasze przedszkolaki w różny sposób poznawały region świętokrzyski i najważniejsze miasta naszego kraju. Dlatego właśnie naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od  zwiedzenia ,,Polski w miniaturze”. Z przewodnikiem wędrowaliśmy szlakami od miasta do miasta, od rzeki do rzeki. Podziwialiśmy zamki, pałace i najciekawsze zabytki architektoniczne jaki znajdują się w granicach Polski. Zgromadzone tam miniatury w skali 1:25 wcale nie są takie małe. Zadziwiła nas dbałość o detale każdej z budowli. Dzieci rozpoznawały niektóre zabytki i odgadywały w jakim miejscu kraju teraz są. Przewodnik opowiadał nam jak żyli ludzie, którzy wznosili te piękne budowle, jak się ubierali, jakie mieli zwyczaje. Dzieci zapewne nie zapamiętały wszystkiego, ale na pewno zrozumiały to, że nasz kraj jest piękny, baśniowy i możemy być dumni z tego, że jesteśmy Polakami. Po tak wyczerpującej podróży nastał czas na odpoczynek i wspólny posiłek. Nie trwał on jednak długo, bo każdy był spragniony dalszych przygód. Z ochotą wyruszyliśmy z  naszym przewodnikiem w czasy prehistoryczne naszej Ziemi.  Nie było wtedy jeszcze ludzi, a na świecie królowały gady. To właśnie tu w Bałtowie na jednej ze skał zauważono ślad, który może być odciśniętą stopą allozaura. W Jura Parku zwiedziliśmy ok. 100 modeli prehistorycznych organizmów przedstawionych w naturalnej wielkości. Ścieżka edukacyjna wiedzie pośród skał, zbiorników wodnych i łąk. Dzięki temu ma się cały czas wrażenie, że znajdujemy się w realnym, prehistorycznym świecie. Dzieci były zauroczone wielkością i wyglądem tych nieistniejących już zwierząt, które pozostawiły po sobie tylko ślady, kości. Starsze przedszkolaki zadawały dużo pytań, gdyż temat ten bardzo je fascynował i pobudzał ciekawość. Młodsze natomiast nie mogły uwierzyć, że kiedyś na Ziemi żyły tak wielki olbrzymy. Wszystkie dzieci były zgodne, że nie chciałyby spotkać się z żywym dinozaurem. Nie mniej fascynujący był świat wodny. Wizyta w Prehistorycznym Oceanarium przeniosła nas w przeszłość sprzed milionów lat do ery mezozoicznej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej techniki dzieciaki mogło stanąć oko w oko z oceanicznymi stworzeniami. Na dowód tego, że te stworzenia istniały mogliśmy zobaczyć skamieniałości ich szkieletów. Nasz region świętokrzyski jest bardzo piękny, a Bałtów jest jedną z ciekawszych perełek naszego kraju. W ciągu kilku godzin mogliśmy przenieść się ze współczesności do jakże odległych czasów. Dzieci wiedzą, ze choć wszystko wyglądało jak baśń, to jednak świat ten istniał naprawdę. Takie obrazy pobudzają wyobraźnię, wyzwalają ciekawość i na pewno pozostaną na długo w pamięci nie tylko najmłodszych uczestników wycieczki.